En amerikansk påsk

Så har man klarat av en amerikansk påsk också. Inte precis någon pina, men den är över för denna gången. Lite skillnader från hemma fanns, bland annat så firar man på söndagen, alltså påskdagen och det är inte alls som hemma att det liksom blir en storhelg av det utan det märktes inte så mkt faktiskt.. Och sen hade dom ju lite olika firande också, när vi kom hem från kyrkan så fick barnen, och jag, leta efter en easter basket som va fyllda med lite små gottigheter. Och medans barnen åt lunch så gömde easter bunny (a.k.a jag) massa mindre plastägg som hade lite godis i elr några med lite småmynt. Och sen hade dom sina små korgar och fick leta efter äggen. Skillnad mot hemma där man oftast får ett större ägg fullt med godis elr nåt smått o gott. Men här är äggen i vanlig ägg-storlek typ och man får många. Jag hade ju köpt klassiska papier-mâché ägg (korrekt stavning enligt kartongen ;) ) om va gjorda i Tyskland, och fyllde dom och Ashely tyckte som va väldigt fina, även dom som påskharen hemifrån hade skickat! Och jag själv måste väl säga att jag föredrar våra svenska klassiska, mycket finare! Och påskmaten va lite annorlunda. Antar att det va ett klassiskt påsk 'smorgasbord' av saker som va framdukade igår på middagen hos den andra familjen och det bestod av bl.a mac'n'cheese, nån potatisgratäng med ost i (jag säger ju att alla älskar ost här!) typ ungsbakad kassler, jell-o, nån gräddblandning med vanilj elr va det va med nötter och marschmallows(?), nån annan konstig röra, och ja lite annat! Och sen kom det dessert, då va det typ grädd-sockerkaka-jordgubbs-röra, nån chokladkaka, en god blandning av typ chokladkaka och chokladpudding som faktiskt va rätt gott, och en krams av nån Wienerbrödsliknande sak med typ blåbärssylt, där degen inte riktigt va bakad så den liksom va lite seg.. Svårt att förklara, men det va iaf rättså gott! Ja, det va nog höjdpunkterna tror jag! Ägghalvor fanns också, men det va nån konstig spritsad gojja på så vågade mej inte på dom riktigt, dåligt med riktiga ägg över lag kan jag tycka..
Och det hela fenomenet med en lång påskhelg liksom, det kände man verkligen inte av här som hemma. Som att många är lediga torsdag-måndag för att det är Kristi Himmelfärd och långfredagen och sen annandag påsk, inget sånt här, utan det va söndagen alla såg fram emot och det va då påsken va :)

Det har varit en mysig och spännande påsk iaf och kul att ha varit med om en gång :)


Skriv en kommentar!
Postat av: Anonym

Det är ju alltid roligt att jämföra och se likheter och skillnader. Kul att få prova på något annat! /M

2011-04-26 @ 20:35:49

Kommentera :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0