Räksoppa it is

Sara bad om recept. Okej då! Dessvärre har jag inget exakt recept (som vanligt när jag lagar mat) men iaf några grunder jag går efter.

Räksoppa
1-2 liter vatten
Buljong, antingen fisk- eller grönsaksbuljong, så mycket som behövs till mängden vatten man tar.
1 burk räkost
2-3 stora, grovt rivna morötter
Vitlök efter smak, ca 2 klyftor
1 burk creme fraiche
Hackad dill, frusen går utmärkt!
Salt och peppar

Ev. lite färska räkor att hälla i i slutet eller lägga på toppen vid servering.

To do:
Man kokar upp vattnet och lägger i buljongtärningen/-arna. Sen häller man i räkosten, morötterna och pressar i vitlöken. Blandar ut det och sen i med creme fraiche. Blandar i dillen och smaksätter sen efter eget tycke! Jag tyckte min var lite för "snäll" så spetsade den med lite mer vitlök och chili. Man kan även använda lite citron eller lime.
Beroende på hur mycket buljong man tar i början också så kan soppan behöva redas, antingen med mjöl eller maizenaredning.
Jag hade köpt färdigskalade stora frysta räkor för att det skulle gå snabbt och jag hällde dem direkt i soppan minuten innan servering typ. Häller man i dem tidigare blir de sega. Annars är det väldigt gott att köpa räkor med skal och skala och lägga några räkor på toppen med en sked creme fraise innan servering. (Dessutom, köper man räkor att skala själv kan man sen koka egen buljong på det. Så har man tid är det ju ett alternativ!)

Smakar väldigt gott med ett vitlöksbröd till!

image description
Min halvkassa bild från i fredags


Skriv en kommentar!

Kommentera :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0